Durian Crepe

Written By Siti Rozita Othman on Jumaat, 18 Januari 2013 | 1:46 PTG

As salam kawan-kawan semua..
Selalu sangat tengok kawan2  kuarkan gambar durian crepe ni kat fb.Suami pun asik cite dia makan durian crepe ni kat tempat kerje.Bila tengok suami dan anak2 macam berminat aje, saya pun rasa terlonjak2 nak cuba buat dan rasa sendiri..

Apalagi, suami saya cuti aje, terus minta dia belikan bahan2 untuk buat durian crepe ni.Sebelum tu sibuk lah saya mencari resepi2 yg saya rasa sedap.

Bila mula buat, wah..senang rupanya..ingat susah sangatlah. macam lempeng aje. hihihi
inilah hasilnya , saya buat 2 adunan, tu yang 2 warna tu. sebab bila lipat aje, anak2 dah menunggu.tak sempat masuk dlm peti sejuk . adunan ke dua, baru dapat masukkan dalam peti sejuk. Sedap lagi makan sejuk2.

Suami dan anak2 siap memuji, sedapppp.hilang penat kan,.

Meh saya kongsikan resepi durian crepe saya ni. pasti sedap. jangan tak cuba ye.


Resepi Durian Crepe

3 sudu tepung kek
2 sudu tepung kastard
2 sudu tepung ubi
2 sudu tepung super fine
2 sudu tepung jagung
2 biji telur
1/2 susu cair
3 sudu mentega dicairkan dahulu,
sedikit garam
2 sudu besar gula.
sedikit esen vanila
pewarna hijau/ kuning

inti,
isi durian
krim putar.

Cara
1. campur semua bahan2 kering dan masukkan telur , mentega , esen vanila , pewarma dan susu cair.. pukul aje dgn pemukul telur.adunan agak pekat dan masukkan sedikit air , masukkan air sedikit demi sedikit, sampai adunan seperti kuih dadar.

2, masak dalam kuali leper yg tak melekat.masukkan sesenduk .cara sama  macam buat lempeng yang nipis.
tak perlu terbalikkan, bila permukaan atas nampak kering, boleh terus angkat.

3. bila sudah sejuk, masukkan krim putar , isi durian dan letak krim putar lagi, lipat dulu kiri dan kanan, kemudian, dr bawah lipat ke atas,.

sudah siap untuk di makan, nak lagi sedap, masukkan dalam peti sejuk.


ok, itu saje untuk hari ni, selamat mencuba ye ^__^

salam sayang
UMMI DAMIA ALIAH

0 comments:

Catat Ulasan