Home » » Petua Ubati Sembelit Ketika Dalam Pantang (Pengedar Shaklee Bukit Rambai Melaka)

Petua Ubati Sembelit Ketika Dalam Pantang (Pengedar Shaklee Bukit Rambai Melaka)

Written By Siti Rozita Othman on Isnin, 23 Mac 2015 | 1:01 PTG

Alhamdulillah hari ini 17 hari saya berpantang anak ke 5 (Damia Huzaifah)
Sedap namanya kan. Secomel orangnya. Damia huzaifah saya lahirkan pada 6hb mac 2015. Selepas solat jumaat.Sehari sebelum ulang tahun perkhawinan saya yang ke 17 tahun dan kakaknya Damia Syafiyyah pun lahir pada 8 hb mac 2011 .Aturan Allah sangat cantikkan .Nanti senang nak ingat.  yang penting Jimat kek, Boleh potong sekali.

Petua Ubati Sembelit Ketika Dalam Pantang


Hari ni saya seronok nak kongsikan sedikit pengalaman saya ketika waktu berpantang. Yang saya sangat titik beratkan untuk elakkan dari terkena sembelit. Sebabnya saya rasa sangat fobia kerana sebelum ni saya pernah merasainya. Sampai 4 hari tak ke tandas . Dan terpaksa pergi ke klinik.hanya Allah saja yang tahu betapa tak selesanya saya ketika tu. Jadi sebolehnya dalam pantang kali ni saya ingin menjaga betul pemakanan saya untuk kejadian lama berulang kembali.

kita Tengok dulu video ni hingga habis. apa kata beliau pula .


Tips Untuk Elak Sembelit

1. Banyakkan Minum Air Suam

Kalau ikut orang tua kita tak bagi minum air masak banyak . Betul tak. Tapi dengan faktor cuaca dan pemakanan kita sekarang. Seharusnya kita minum lebih air suam. Saya syorkan minum air panas Suam. secawan sahaja tapi kerap dan pastikan lebih 8 cawan sehari.  Lagipun air ni dapat bagi badan kita tenaga dan bantu kita cepat pulihkan luka bersalin. tambah kita menyusu bayi ni kan. Lagi perlukan air yang cukup dalam badan kita.

2. Banyak Makan Sayuran Dan Buah Buahan.

Dalam pantang ni tak semua sayur dan buah yang kita boleh makan. Kalau ikut kan Sesetengah Doktor memang tak kisah pun. Haritu masa kat hospital . Pisang pun dia bagi . Kat kita lah nak makan atau tidak.
bab ni kita kena ikut jugalah nasihat dari orang tua kita. Sebabnya mereka belajar dari pengalaman mereka.

Buah yang saya makan dalam pantang adalah epal merah , delima dan anggur.Manakala sayur pula adalah sawi dan pengaga. Yang lain kira 'sejuk'. Saya tak berani nak makan.

Ikan pun saya pilih. Hanya makan ikan merah. Ikan tenggiri dan ikan parang. daging saya tak makan sebab usus kita masih lemah. Nanti susah nak hadam. Manakala ayam saya makan.

3. Senaman Ringan

Selepas beberapa jam bersalin .saya dah sedia untuk ke tandas sendiri. Dengan hati hati saya berjalan dan yang baiknya darah ketul2 pun mudah keluar. Itu yang boleh  jadikan perut kita bisa. Orang tua panggil ' rengat'.

Bersalin Sebelum ni memang saya rasa sakit rengat ni. Diseluk untuk keluarkan darah beku tu.hanya yang pernah alaminya akan faham betapa sakitnya . Sampai jadi fobia nak bersalin lagi.

Alhamdulillah kali ni saya buat persiapan awal. saya cepat cepat sapu minyak dan pakai bengkung moden. senang je tak payah lilit lilit. Lagipun masih di hospital .Dan yang pentingnya saya terus minum 1 sudu besar Vivix dan minum susu soya ESP panas. Vitamin ni khas untuk bantu pulihkan sel sel dan kecutkan rahim saya.
serius badan saya bertenaga kembali dan darah beku senang keluar.

Saya nasihatkan bila dirumah pun kita  jangan hanya duduk di atas katil sahaja. Tetapi berjalanlah pelan pelan ke dapur untuk makan dan minum . Kerana dengan cara ini usus kita Akan bekerja dan Darah lebih cepat keluar , jadi kita nak membuang air besar pun mudah.

*Jangan pula menyapu dan mengemop lantai pulak ye. bongkokkan badan untuk ambil barang pun tak boleh tau. Orang tua kata takut darah turun kat kepala nanti boleh sakit kepala pula. Banyak perkara kena jaga dalam pantang ni. Tak boleh nak ambil mudah.

4. Makan Makanan Tambahan

Sebagai pengamal vitamin shaklee sejak 4 tahun yang lepas semestinya saya mengunakan sepenuhnya vitamin shaklee dari awal kehamilan hingga dalam pantang ni.

1. Vivix
Kajian klinikal menunjukkan ramuan aktif vivix berupaya mengaktifkan pengawalan utama genetik yang menolong melambatkan penuaan pada tahap sellular.

Melawan penuaan pada tahap sellular dan lebih dari itu. Dalam kajian makmal . Ramuan vivix telah menunjukkan ia memberi impak kepada empat mekanisma utama penuaan pada tahap sellular.

1. Melindungi dan membaiki sellular DNA
2. Memberi impak positif kepada pengawalan genetik
3. Mengalakkan biogenesis ( pembentukan baru ) mitochondria
4. Melambatkan pembentukan protin AGE (Advanced Glycation End products)

Juga Menolong , Membantu .Menjaga dan Memelihara Kesihatan jantung. Kesihatan otak. Kesihatan sistem imun. Kesihatan sensi. Perlindungan antioksidan. meningkatkan tenaga pada tahap sellular.


Keluar saja dari labour room saya dah minta suami sediakan vivix untuk saya . Alhamdulillah saya cepat rasa segar kerana vivix dapat membantu pulihkan sel2 dalam badan kita.

vivix esp set dalam pantang
Bekalan vitamin saya ketika di hospital Mahkota
2. Susu Soya ESP

kami seisi keluarga memang suka minum ESP , setiap pagi dan malam. Suami sebelum ke Tempat kerja harus makan oat dan esp. anak2 pula akan campu sedikit dalam minuman kegemaran mereka iaitu mealm shakes, Susu Soya ESP sangat serasi dengan kami sekeluarga, anda harus mencubanya.



3. Ostematrix

Ostematrix sangat sesuai untuk semua tambahan pada mereka yang kurang minum susu, tak kira warga emas, wanita hamil dan para wanita dalam pantang. Kalsium yang isinya paling seimbang memastikan kadar penyerapannya adalah 99%. Formulanya unik dibuat dari meneral semulajadi dan garam mineral dari laut mati. Mengandungi kalsium, magnesium. Fosforus dan vitamin D . Zinc .kuprum. manganes dan boron. Nutrien- nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan sesetengah mineral. Kajian telah membuktikan supplemen kalsium akan meningkatkan ketumpatan tulang wanita yang telah berumur dengan lebih berkesan. oleh itu jangan culas makan ostematrix ye . Apa kata lepas ni kita hadiahkan kepada ibu bapa kita pula. Saya sudah....


4. Vitalea

Vitalea shaklee adalah multivitamin dan mineral pertama dicipta didunia . Setiap tablet mengandungi 30 nutrisi harian lengkap yang diekstrak daripada sayuran dan buah. 12 vitamin dan 7 mineral penting sebagaimana disarankan oleh RDA. Ia diformulasikan secara komprehensif dan sangat seimbang.
Tablet vitalea ini disaluti dengan serbuk nutrisi. Spirulina. Ia merupakan tablet multivitamin yang paling pantas terlarut dalam air dan tubuh badan manusia di dunia. Mineral yang terkandung didalamnya mudah berintegrasi dengan protin untuk penyerapan pantas oleh usus kecil.
ujia  klinikal telah membuktikan dengan pengambilan vitalea shaklee selama setahun boleh mengurangkan risiko jatuh sakit sebanyak 65%. 
Vitalea telah dipilih oleh center for science di Amerika Syarikat sebagai THE BEST MULTI-VITAMIN di dalam Public interest pada tahun 2000.


5. Zinc

Zinc Shaklee dirumus dari zinc glukonat semulajadi bergabung dengan nutrien semulajadi yang lain Seperti kalsium dan serbuk alfalfa untuk menghasilkan zinc yang mudah untuk diserap oleh tubuh kita. Zinc sesuai untuk pengambilan jangka panjang. Ianya berkesan dalam mengeluarkan logam toksik seperti kadmium dan plumbum dari tubuh.


Selain 4 vitamin ni, ada beberapa lagi vitamin yang turut saya makan. jika Tuan Puan inginkan set bajet untuk ibu dalam pantang , saya  ada sediakan juga,

Sebarang pertanyaan mengenai Vitamin Shaklee . Boleh hubungi saya atau suami di talian berikut ye.

019 655 0049 Siti Rozita Othman
019 657 0049 Hj Azizan Bin Ismail

SID Melaka,  Seluruh Malaysia dan Indonesia
COD : Bukit Rambai, Sungai Udang , dan Cheng
Pos : Seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak

Salam Sayang
Ummi Damia Aliah

1 comments:

Catat Ulasan